Elektrische Buitenboordmotor en Fluistermotor Selectiegids

Deze gids dienst als hulpmiddel bij het kiezen van een elektromotor voor uw boot. Diverse factoren spelen een rol bij de keuze voor de juiste elektromotor. Voordat u tot aankoop over gaat is het van belang een aantal gegevens te weten. Zo speelt uw type boot een belangrijke rol in de keuze. Maar ook welk doel u voor ogen heeft met de motor, het vaargebied waarin u gaat varen en uw budget.

Inhoudsopgave Elektromotor Selectiegids

  1. Welke soorten elektrische motoren zijn er?
    1. Fluistermotor
    2. Elektrische buitenboordmotor
    3. Boegmotor
  2. Voor welk doel gebruikt u een elektromotor?
    1. Recreatie / Watersport
    2. Bij-motor / Bijboot
    3. Vissen
  3. Hoeveel lbs / stuwkracht heeft uw elektromotor nodig?
  4. Welke schachtlengte/staartlengte heeft uw elektromotor nodig?
  5. Hoe lang wilt u varen met de elektromotor?
  6. Hoe snel wilt u varen met de elektromotor?
  7. Vaart u op zoet of zout water?
  8. De meest geschikte accu’s voor elektrisch varen
  9. Welke merken en series zijn er?
    1. Minn Kota
    2. Torqeedo
    3. ePropulsion
    4. Haswing
    5. Rhino
    6. Talamex
  10. Welk merk/type elektromotor is het meest geschikt voor mij?
  11. Boegmotor advies
  12. Fluistermotor test
  13. Advies voorbeelden

Welke soorten elektrische motoren zijn er?

Elektromotoren hebben diverse toepassingen en worden ook op allerlei manieren aangeduid. Het is niet altijd duidelijk welke naam de juiste is. Grofweg onderscheiden we in elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren. Fluistermotoren kunnen dan weer worden onderscheiden in fluistermotoren die de boot voortstuwen (hekmontage) en boegmotoren.

Elektrische buitenboordmotor

Met elektrische buitenboordmotor bedoelen we de elektrische motoren die een benzinemotor kunnen vervangen. Deze definitie is niet heel sterk omlijnd. Ook fluistermotoren worden regelmatig gekocht om een kleine benzinemotor te vervangen. Over het algemeen kunnen we bij elektromotoren vanaf ongeveer 2pk spreken van een elektrische buitenboordmotor. Deze motoren zijn niet alleen krachtiger, maar zijn ook meer geschikt om langere tijd mee te varen. Ze gebruiken een andere techniek dan fluistermotoren, zijn relatief effici√ęnter en zijn ook beter beschermd tegen oververhitting.

Fluistermotor

Fluistermotoren, ook wel ‘trolling motoren’ genoemd zijn wat lichtere motoren die veel door vissers gebruikt worden. Voornamelijk door karpervissers om een lijn uit te varen. Zo’n een fluistermotor zie je vaak naast een grotere benzinemotor. De visser vaart naar de visstek met de verbrandingsmotor en zet de fluistermotor pas aan wanneer hij gaat vissen. Fluistermotoren zijn van oudsher hoofdzakelijk geschikt om kortere stukken te varen. Door een verbetering in techniek en materiaal zien we dat bepaalde fluistermotoren tegenwoordig ook geschikt zijn om langere tijd mee te varen.

Boegmotor

De boegmotor wordt gemonteerd op de boeg (aan de voorkant dus) van de boot gemonteerd. Dit zijn geavanceerde machines die vrijwel uitsluitend door vissers worden gebruikt. Voor niet-vissers zijn boegmotoren niet interessant. De installatie vereist meer werk en de aanschafkosten zijn relatief hoog. Een boegmotor zit vaak volgepakt met technologische hoogstandjes, zoals een boordcomputer met gps en een sonar. De modernste boegmotoren gebruiken gps om de motor te besturen en op één plek vast te ankeren. De boegmotor doet dus meer en meer het werk voor de visser.

Waar gebruikt u de elektromotor voor?

Recreatie / Watersport

Motoren die gebruikt worden voor recreatie of watersport moeten langere tijd achter elkaar kunnen varen zonder gevaar op oververhitting. Lang niet alle elektrische aandrijvingen zijn hiervoor geschikt. Vaak wordt dit type motor gekocht ter vervanging van een benzinemotor. Bij de keuze van motor en accu is het ook zeer belangrijk hoe lang u precies wilt kunnen varen. Bij een benzinemotor kunt u altijd bijtanken. Bij een elektromotor moet u hier iets beter over nadenken. De ene motor is effici√ęnter dan de ander. Een zeer belangrijke factor is de snelheidsregeling. Een motor met een schappenschakelaar heeft een soort versnellingsbak met meestal vijf standen vooruit en drie achteruit. Voor langduriger varen heeft u een traploze snelheidsregeling nodig. Een andere factor die de vaartijd bepaalt is de accu-capaciteit en het type accu.

  • Lange vaarduur
    • Is het een effici√ęnte motor?
    • Is de accu geschikt voor lange vaarduur?
  • Motor geschikt voor langdurig continu varen
    • Algehele kwaliteit van de fluistermotor
    • Behuizing, spoelen, koeling.
    • Traploze snelheidsregeling?

Bijmotor of op bijboot

In dit geval kiest u voor een motor die zeer betrouwbaar is en relatief korte stukken goed kan afleggen. Sommige boten hebben een reserve-motor naast de hoofdaandrijving in geval van pech of tijdens korte stukken door elektrische vaargebieden. Grotere boten, bijvoorbeeld een zeiljacht of een motorkruiser, hebben vaak een bijboot. De buitenboordmotor op deze bijboot kan elektrisch zijn.

  • Hoe lang vaart u maximaal met de motor?
  • Is er een laadpunt op de boot voor de bijboot?

Vissen

Vissers gebruiken elektromotoren op een aantal manieren. Ten eerste gebruiken veel vissers een fluistermotor op de spiegel. Deze wordt gebruikt om te ‘trollen’. De fluistermotor hangt naast de primaire motor. Een andere type fluistermotor, namelijk de boegmotor, wordt gebruikt om de boot heel precies te sturen en op √©√©n plek te houden. Tenslotte zien we steeds vaker een elektrische buitenboordmotor op visboten als primaire aandrijving. Dit is de motor ter vervanging van de benzinemotor. Veel vissers gebruiken een zwaardere motor om daadwerkelijk naar de visstek te komen. Nu elektrische buitenboordmotoren steeds krachtiger en accu’s goedkoper worden, is een elektrische buitenboordmotor interessant voor vissers.

  • Boegmotor en/of hekmotor?

Heeft de elektromotor voldoende stuwkracht?

Voor alle motoren geldt dat ze geschikt moeten zijn voor het type boot welke ermee wordt voortgestuwd. Of de motor daartoe in staat is wordt meestal uitgedrukt in een hoeveelheid pond stuwkracht, oftewel LBS. Met 30 lbs kunt u een klein, licht rubberbootje voortstuwen. Terwijl u met 80 lbs een grotere visboot goed wendbaar maakt. Niet alleen het type boot, maar ook weer en wind spelen een belangrijke rol bij de keuze voor het juiste aantal lbs. Meer stuwkracht is niet altijd beter. Een sterkere motor zorgt in de regel namelijk ook voor hoger verbruik. Dit kan betekenen dat uw accu sneller leeg is. Daarnaast zorgt meer lbs niet per definitie voor meer snelheid. Kies dus de juiste hoeveelheid lbs gebaseerd op uw boot en de omstandigheden waarin u normaliter vaart. Onderstaande rekenmodule helpt u op weg.

Rekenmodule lbs stuwkracht

  1. Bereken het totaalgewicht in kg van de boot met passagiers, motor, bagage en overige ballast.
  2. Deel dit gewicht door 25.
  3. De grootste invloed heeft de stroomlijn van de romp. Een romp met een rechte spiegel (planerende/snelle boten) heeft bij lage snelheden een slechte stroomlijn. Tel in geval van een planerende romp 20 bij het getal op.
  4. Wanneer u op open water vaart telt u 10% bij het totaal op.
  5. Wanneer u boot een opbouw heeft (kajuit, zeilboot) telt u nog een 10% bij het totaal op.
  6. De som van nr. 1 t/m 5 is het minimale aantal lbs dat uw elektromotor nodig heeft om uw boot vooruit te krijgen.

Lees meer op onze adviespagina over lbs en stuwkracht.

Hoe lang wilt u varen?

De vaartijd wordt bepaald door meerdere factoren. Belangrijk zijn de accu en de effici√ęntie van de motor. Daarnaast zijn externe factoren zoals weersomstandigheden en vaarwater van belang.

Eén van de meest gestelde vragen die mensen hebben over een elektrische buitenboordmotor of fluistermotor is hoe lang je ermee kunt varen. Om dit te berekenen moet je twee dingen weten:

  1. De hoeveelheid ampère-uur (Ah) van de accu.
  2. De accu-capaciteit die u daadwerkelijk kunt gebruiken. De meeste loodaccu’s mag u bijvoorbeeld niet helemaal ‘leeg varen’.
  3. De hoeveelheid ampère die een motor trekt.

Vaartijd rekenformule

Om grofweg de vaartijd uit te rekenen kunt u de volgende formule hanteren.
Accu Ampere-uur (Ah) x percentage van de accu dat u kunt gebruiken, gedeeld door de hoeveelheid ampere die de motor trekt = vaartijd in uren.

Voorbeeld: Stel dat een bepaalde loodaccu met 120 Ah voor 85 procent gebruikt mag worden. U houdt dan altijd ongeveer 15 procent over. De fluistermotor die u gebruikt verbruikt in de eerste versnelling 5 ampere en de 5e versnelling 30 ampere. Onderstaand de rekenmodule voor de vaartijd met een dergelijke accu:

  • Fluistermotor in eerste versnelling: 120 x 0.85 / 5 ampere= 20.4 uur
  • Fluistermotor in vijfde versnelling: 120 x .85 / 30 ampere = 3.4 uur

In het geval van een lithium accu kunt u het ontladingspercentage op 100 (in de formule dus op ‘1’ stellen. Dit komt doordat lithium accu’s volledig ontladen kunnen worden. Ook een lithium accu houdt altijd een beetje capaciteit over, maar beschermt zichzelf tegen volledige ontlading door zogenaamd BMS (battery management system).

Lees meer op onze adviespagina over vaartijd

Hoe snel wilt u varen?

Als u stiller, schoner, effici√ęnter en onderhoudsvrij wilt varen is elektrisch varen een uitkomst. Maar een andere belangrijke factor die belangrijk is bij de keuze voor een motor is hoe snel u wilt varen. Om teleurstelling te voorkomen: als u echt snel wilt varen en u geen enorm budget heeft kunt u beter een (tweedehands) benzinemotor kopen.

Elektrische buitenboordmotoren staan nog niet bekend om hun snelheid. De meeste watersporters associ√ęren elektrisch varen met rustig toeren in een fluisterbootje. Dat is gedeeltelijk terecht. Het overgrote gedeelte van de elektrische aandrijvingen zijn simpele fluistermotoren voor grachtenboten, sloepjes en visboten. In navolging van de auto-industrie is de watersport inmiddels in rap tempo aan het elektrificeren. Dit heeft deels te maken met betere motoren, maar voor het overgrote gedeelte met betere en goedkopere accu-technologie. Hierdoor zijn er ook in toenemende mate snellere, echte elektrische buitenboordmotoren op het water te zien.

Voor vissers op zoek naar een fluistermotor en/of boegmotor is snelheid niet van belang. Hier moet u puur en alleen kijken naar de specificaties van de motor.

Snelheidstest met diverse boten

Een aantal factoren speelt een rol bij de snelheid van de boot. Allereerst natuurlijk het type boot. Verder maakt het gewicht inclusief lading een groot verschil. Ook hebben weersomstandigheden en golfslag veel invloed op de snelheid. De enige eenheid die van alle elektromotoren bekend is is de hoeveelheid lbs. Technisch gezien is dit niet het beste criterium om motoren mee te vergelijken. Door met diverse boten te testen en de vergelijking met stuwkracht te maken, kunnen we wel een indicatie geven van de kracht die uw motor nodig heeft.

De geteste boten:

  • Polyesterboot:¬†L 4,90 m x B 1,48 m Gewicht: 200 kg
  • Rubberboot:¬†L 2,80 m x B 1,50 m Gewicht: 33 kg
  • Houten roeiboot:¬†L 5,00 m x B 1,20 m Gewicht: 100 kg

Resultaten:

  • Polyesterboot met 101 LBS motor: 42 seconden over 100 meter = 8,6 km/h = 4,6 kn
  • Rubberboot met 70 LBS motor: 56 seconden over 100 meter = 6,4 km/h = 3,5 kn
  • Een houten roeiboot met 34 LBS motor: 55 seconden over 100 meter = 6,5 km/h = 3,5 kn
  • Houten roeiboot met 50 LBS motor: 52 seconden over 100 meter = 6,9 km/h = 3,7 kn
  • Houten roeiboot met 70 LBS motor: 55 seconden over 100 meter = 8 km/h = 4,3 kn

Lees meer op onze adviespagina over snelheid van elektromotoren.

Welke schachtlengte heeft uw motor nodig?

De ene boot is de andere niet. De hoogte van de spiegel/motorplank of boeg is dat ook niet. Cruciaal is daarom dat u de juiste schachtlengte kiest.  Als uw schroef te diep in het water ligt of juist lucht hapt, wordt de motor niet optimaal gebruikt. Als u geen keuze heeft is het altijd beter dat de motor iets te diep ligt dan dat de motor niet diep genoeg in het water steekt.

Schachtlengte hekmotor

Bij hekmotoren luistert de diepte iets minder nauw dan bij boegmotoren. Maar ook hier geldt dat het beter is de motor goed onder water te hebben. Bij boten met een platte bodem moet de bovenkant van het bovenste schroefblad minimaal 5 cm onder het wateroppervlak steken.

Schachtlengte elektrische buitenboordmotor of fluistermotor hek

Zo bepaalt u de gewenste lengte van de schacht voor hekmotoren

schacht van boegmotor meten

Spiegelhoogte tot de waterlijn Aanbevolen schachtlengte
0 ‚Äď 25 cm 76 cm
25 ‚Äď 40 cm 91 cm
40 ‚Äď 55 cm 107 cm
55 cm + Vraag advies

Schachtlengte boegmotor

De bovenkant van de motorbehuizing van de boegmotor moet zo’n 30 cm onder water liggen. De schachtlengte van een boegmotor luistert heel nauw en moet precies worden gemeten.

Schachtlengte meten tot waterlijn

U meet de schachtlengte tot de waterlijn

Boeghoogte tot de waterlijn Aanbevolen schachtlengte
0 ‚Äď 25 cm 91 cm
40 ‚Äď 55 cm 107 ‚Äď 114 cm
55 ‚Äď 71 cm 122 ‚Äď 132 cm
71 ‚Äď 86 cm 132 ‚Äď 157 cm

Verreweg de meeste fluistermotoren en elektrische buitenboordmotoren hebben een verstelbare hoogteverstelling. Hiermee past ook een motor met een wat langere schacht op de meeste boten. U dient er wel rekening mee te houden dat hoe hoger u de motor monteert, hoe hoger uw hand moet reiken om te kunnen sturen. Onder andere Haswing motoren hebben ook een verstelbare kop, waardoor u ook in geval van een wat hoog afgestelde motor toch gemakkelijk bij de gashendel kunt.

Lees meer over de ideale schachtlengte op onze adviespagina.

Vaart u op zoet of zout water?

Een motor die alleen op zoet water kan varen, moet u niet gebruiken op zout water. Een motor die gemaakt is voor gebruik op zout water kan zowel op zoet als op zout water worden gebruikt. Dit is één van de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een motor. Zodra een zoet water model namelijk op zout water gebruikt wordt is kans op onherstelbare schade namelijk groot.

De volgende motoren zijn in ieder geval geschikt voor zout water:

  • Minn Kota Riptide hek- en boegmotoren
  • Minn Kota EO
  • Torqeedo Ultralight, Travel, Cruise en DeepBlue
  • ePropulsion Sprit en Navy
  • Motorguide Salt Water modellen

Een echte zoutwater motor heeft een degelijke poedercoating opdat alle uitwendige metalen (aluminium etc.) zijn beschermd. Verder wordt er gebruik gemaakt van roestvast stalen bevestigingsmaterialen rondom de motor. De printplaten worden op een speciale manier gecoat en de motor is voorzien van een zinkanode.

Diverse merken claimen motoren te maken die zoutwater-bestendig zijn. In werkelijkheid is dit lang niet altijd het geval. Talamex en Haswing zijn hier voorbeelden van. Hoewel een enkele keer op zout water varen met een zoet water motor goed kan aflopen, raden wij het ten zeerste af.

Welk merken zijn er?

Er is een breed scala elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren op de markt. Tegelijkertijd is het lastig uit te zoeken welk merk en welk model voor u geschikt is. Onze gids helpt u hierbij. Neem voor aanvullende vragen vrijblijvend contact met ons op.

Minn Kota

Grootste en bekendste merk in de viswereld. Amerikaanse fabrikant van fluistermotoren, boegmotoren en elektrische buitenboordmotoren. 

Minn Kota is synoniem voor elektrisch varen. De elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren van Minn Kota behoren tot de absolute top. Vooral in de viswereld is het merk echt een begrip. Het Amerikaanse merk levert simpele fluistermotoren voor de watersporter met een kleine beurs, maar ook gear voor de echt professionele sportvisser. Er zijn diverse series op de markt:

Minn Kota fluistermotoren (hekmontage)

Momenteel maakt Minn Kota vier series fluistermotoren met hekmontage. Deze worden dus achter de boot, aan een motorplank of iets dergelijks, gehangen om de boot vooruit te stuwen. Verder heeft iedere fluistermotor een zoutwater-uitvoering.

van De Minn Kota Endura¬†is de simpelste serie fluistermotoren ¬†op 12 volt. Beschikbaar in de varianten 30, 40, 45, 50 en 55lbs. Een stap omhoog vindt u de Endura Max. Deze motor is qua uiterlijk hetzelfde, maar is uitgerust met een traploze snelheidsregeling en de beroemde Minn Kota Digital Maximizer. Dit maakt de Endura Max tot de meest effici√ęnte motor in zijn klasse. Daarboven vindt u de ultieme fluistermotor van Minn Kota: de Traxxis.¬†Traxxis¬†fluistermotoren hebben ook een traploze snelheidsregeling en zijn zeer effici√ęnt en nog net wat meer high-end dan de Endura Max. Een belangrijk onderscheid is dat de Traxxis een verticaal verstelbare stuurhendel heeft, waardoor u nog meer controle heeft. Iedere Minn Kota serie heeft ook een zout water uitvoering. Dit zijn de zogenaamde¬†Riptide¬†motoren.

Minn Kota elektrische buitenboordmotor (hekmontage)

Naast bovenstaande fluistermotoren heeft Minn Kota de EO ontwikkeld. Minn Kota EO¬†staat voor ‘Electric Outboard’. Dit zijn de enige motoren die Minn Kota echt geschikt acht voor langdurig varen. Een stevigere behuizing, met betere koeling en stevigere spoelen zorgen dat u tot wel 9 uur kunt varen. Deze elektromotoren zijn beschikbaar in 540 watt en 1 kW. Wat betreft snelheid zijn de EO motoren niet veel beter dan fluistermotoren van Minn Kota. Het verschil zit hem in de hoge efficientie en de mogelijkheid lang te varen zonder gevaar op doorbranden.

Minn Kota boegmotor (boegmontage)

Slechts een handvol fabrikanten produceert boegmotoren. Minn Kota is de absolute marktleider. Door de brede range aan motoren en de ieder jaar verbeterde technologische snufjes weet Minn Kota zich te onderscheiden. Iedere boegmotor-lijn van Minn Kota heeft zowel een standaard als een zoutwater (Riptide) uitvoering.

De PowerDrive, Terrova en Ulterra series worden elektrisch bestuurd, via een voetpedaal of i-Pilot afstandsbediening. Naast de i-Pilot is bij veel modellen ook een uitbreiding naar de i-Pilot Link mogelijk. Dit zorgt ervoor dat uw motor kan communiceren met uw fishfinder. Nieuw in het assortiment is de Minn Kota Ultrex. Anders dan de eerder genoemde modellen heeft de Ultrex naast elektrische besturing ook directe kabelbesturing via een voetpedaal. Dit zorgt ervoor dat u minder vertraging heeft in het sturen en meer controle heeft.

Torqeedo

Duitse fabrikant van elektrische buitenboordmotoren van 1 tot 80 pk. Geavanceerde high-end motoren met hoog gebruiksgemak maar een hoger prijsniveau.

Sinds 2005 brengt Torqeedo een complete lijn elektrische aandrijvingen op de markt, met vermogens van¬†0,5 tot 50 kW, ofwel 1 tot 80 PK. De motoren worden gekenmerkt door een zeer innovatief ontwerp. Ze zijn krachtig, zeer effici√ęnt en geheel waterdicht. Een overzicht van het assortiment:

Torqeedo Travel

De meest verkochte Torqeedo motoren zijn de Travel elektrische buitenboordmotoren. De Travel 503 en 1003(C) zijn¬†geschikt voor kleine motorboten, bijboten en zeilboten, als alternatief voor benzinemotoren tot 4 PK. De lichtgewicht lithium accu is ge√Įntegreerd in de motor en verwisselbaar met een reserve accu. De motor incl. accu weegt maximaal 14 kg en is dus heel goed hanteerbaar. In de Torqeedo draagtas kun je hem makkelijk meenemen en opbergen. Nieuw is de Travel 1003 C, voorzien van een lithium accu met 70 % meer capaciteit, en dus meer actieradius.

Torqeedo Ultralight

De Torqeedo Ultralight 403 is een elektromotor speciaal voor kayaks. De motor is gemaakt om op de meeste kayaks en kano’s te monteren.

Torqeedo Cruise

De Cruise 2.0, 4.0 en 10.0 buitenboordmotoren vervangen qua stuwkracht motoren tot respectievelijk 6, 10 en 25 PK. Alle motoren zijn te leveren ook met besturing op afstand (Remote), de Cruise 2.0 en 4.0 ook met stuurhendel bediening (Tiller).

De Cruise 2.0, 4.0 en 10.0 FP zijn de podmotoren, die onder tegen de romp gemonteerd worden. Dat monteren gaat heel eenvoudig en snel, en daarmee zijn deze motoren erg geschikt als alternatief van de inboard dieselmotor voor sloepen of kajuitmotorboten. Deze motoren kunnen ook met klapschroef worden geleverd, en zijn dan een goed alternatief voor buitenboordmotor of de saildrive op zeilboten en -jachten. Het zijn technisch dezelfde motoren als de 2.0, 4.0 en 10.0 buitenboordmotoren.

Alle motoren uit de Cruise range worden gecombineerd met een 24 volt (voor de Cruise 2.0) of 48 Volt accupakket (voor de Cruise 4.0 en 10.0) in de boot. Daarvoor kunnen loodaccu’s worden gebruikt, of de veel lichtere en waterdichte Torqeedo Power 26-104 lithium accu’s.

Torqeedo Deep Blue

Verreweg het krachtigste type motor dat momenteel leverbaar is. Torqeedo Deep Blue zijn elektrische buitenboordmotoren van 40 en 80 PK. Naast uitvoering als buitenboordmotoren zijn Deep Blue motoren ook leverbaar als inboard of als saildrive. De motoren worden geleverd als een compleet, plug & play systeem. Daarin zitten de lithium accu‚Äôs, een boordcomputer met touchscreen display, de gashendel en complete bekabeling bij in. Nieuw is dat vanaf 2017 gebruik wordt gemaakt van de grote 33 kWh accu uit de BMW i3. Naast de vol elektrische aandrijvingen is Deep Blue ook als hybride systeem te verkrijgen, waarbij de stroomvoorziening behalve door walstroom kan gebeuren door een ge√Įntegreerde generator. zonnepanelen en/of energiewinning vanuit de draaiende schroef.

Torqeedo motoren specificaties

Ultralight Travel Cruise Deep Blue
403 503 1003 1003 C 2.0 4.0 10.0 40 80
Input Vermogen (W) 400 500 1000 2000 4000 10000 33000 66000
Propulsive power (W) 180 220 480 1120 2240 5600 16200 32400
Statische stuwkracht (N) 147 178 302 511 841 1401
Max. overall efficiency (%) 45 44 48 56 54
Accu-type Ge√Įntegreerd (en afneembaar) Extern (los geleverd)
Accu-voltage (V) 29.6 24 48 345
Accu-capaciteit (Wh) 320 915 320 530 915 2685 2x 2685 12800 30500
Gewicht motor (kg) 4.4 8.9 17.5 18.3 59.8 139
Gewicht accu (kg) 4.5 6.0 5.0 5.5 6.0 24 2x 24 149 256
Max. prop. snelheid (rpm) 1200 700 1200 1300 1400 2400

Haswing

Elektromotormerk met een brede maar overzichtelijke range motoren. Haswing levert zowel fluistermotoren, boegmotoren als primaire elektrische buitenboordmotoren. Het is één van de weinige Chinese merken die wel redelijke kwaliteit levert. En tegen een heel redelijke prijs.

De Osapian motoren zijn fluistermotoren in 30, 40, 55 en 80 lbs varianten. Ideaal om te vissen of als voortstuwing op een bijboot of rubberboot. Voor een iets geavanceerdere fluistermotor is er  de Haswing Comax serie. Tot op heden bestaat deze uit één model, een 55 lbs. Dit model kenmerkt zich door de elektrische staarthoogteverstelling, de traploze snelheidsregeling, het stuursysteem en het moderne design.

De Protruar serie is elektrische buitenboordmotor en een serieuze competitie voor de kleine benzinemotor. Deze serie bestaat uit een 1, 2, 3 en 4 pk elektromotor. De 1.0 werkt op 12 volt en de overige modellen op 24 volt.

Als u op zoek bent naar een betaalbare boegmotor is er de Cayman serie, de B55 (GPS) en B80, bestaat uit boegmotoren die veel gebruikt worden door de sportvisser. Een stap verder gaat de Cayman Pro voor de echte professionele sportvisser.

ePropulsion

Spirit

De grote concurrent van de Torqeedo Travel 1003(c) is de ePropulsion Spirit 1.0. Met afneembare lithium-accu die als een soort interne tank bovenop de motor wordt geklikt. Een bijzonder stille motor met een laag gewicht. Dit is een echte vervanger van een kleine (3 √° 4 pk) benzinemotor.

Navy

De Navy serie bestaat uit een 3kW en een 6kW elektrische buitenboordmotor is het beste te vergelijken met een 6pk en een 9,9 verbrandingsmotor. U kunt de motor samenstellen met een of twee lithium accu’s van ePropulsion of zelf een accupakket samenstellen. De ePropulsion Navy motoren zijn het beste te vergelijken met de Torqeedo Cruise motoren.

Motorguide

R3

Een simpele lijn fluistermotoren van 30 tot 55 lbs stuwkracht. Kwalitatief is dit type het beste te vergelijken met de Minn Kota Endura C2 serie.

R3 Digital

Dezelfde uitstraling als de Motorguide R3, maar dan met een digitale traploze snelheidsregeling. Daarmee is de R3 Digital het meest te vergelijken met de Minn Kota Endura Max. Beschikbaar in 40, 45 en 55 lbs.

 

Talamex

Budget fluistermotor van grote Nederlandse leverancier. Geproduceerd in China. Talamex levert simpele en betaalbare ‘complete sets’ inclusief Talamex lader en accubak.

Talamex is het merk elektrische buitenboordmotoren van de Nederlandse watersportgroothandel Lankhorst Taselaar. Met verscheidene modellen (30, 40,48 en 58, 66 lbs) heeft Talamex voor bijna iedereen op zoek naar een fluistermotor een gepaste oplossing. In het lage segment elektrische buitenboordmotoren gaat veel lage kwaliteit in omloop. Talamex is hierop een uitzondering. Talamex fluistermotoren voelen robuust aan en zijn ook technisch prima op orde. Op Elektrische-Motoren.nl kunt u de Talamex fluistermotor zowel los als in een complete set met gepaste accu, accubak en acculader kopen. Allen zijn 12 volt motoren. Hierdoor werken ze op één accu, waardoor u niet hoeft te sjouwen met veel gewicht aan boord.

Rhino

Duitse fabrikant van fluistermotoren in het middensegment.

Rhino Cobold

De kleinste fluistermotor die er momenteel is. Dit motortje is slechts 18 lbs en weegt 2.5 kg. Hiermee is het een zeer makkelijk motortje om mee te nemen. Geschikt voor maximaal een kleine kano of rubberboot.

Rhino VX

Dit is de fluistermotor-serie van Rhino. Kwalitatief zit de Rhino VX serie in tussen Minn Kota Endura en Haswing Osapian. Rhino heeft fluistermotoren van 28, 34, 44, 54 en 65 lbs. Hiermee heeft Rhino de meest brede range fluistermotoren op 12 volt.

Rhino BLX

Momenteel is er één BLX-model: de BLX 70. Dit is een unieke, zeer krachtige elektromotor. De BLX70 is de meest krachtige elektromotor op 12 volt. Het vermogen is 775 en de stuwkracht 70 lbs. Door het grote vermogen en de sterk uitgevoerde

Welke elektrische buitenboordmotor?

Er is een aantal typen elektrische buitenboordmotoren dat te gebruiken is als volwaardige vervanging van een benzinemotor. Met deze motoren kan langdurig worden gevaren zonder gevaar op doorbranden. Het bekendste merk en de marktleider is Torqeedo. In navolging van het succes van Torqeedo heeft een aantal fabrikanten van fluistermotoren ook een volwaardige elektromotor voor langdurige vaart ge√Įntroduceerd.

Torqeedo

Torqeedo is de absolute marktleider met een range van 400 tot 66.000 Watt.

Ultralight Travel Cruise Deep Blue
403 503 1003 1003 C 2.0 4.0 10.0 40 80
Input Vermogen (W) 400 500 1000 2000 4000 10000 33000 66000
Propulsive power (W) 180 220 480 1120 2240 5600 16200 32400
Statische stuwkracht (N) 147 178 302 511 841 1401
Max. overall efficiency (%) 45 44 48 56 54
Accu-type Ge√Įntegreerd (en afneembaar) Extern (los geleverd)
Accu-voltage (V) 29.6 24 48 345
Accu-capaciteit (Wh) 320 915 320 530 915 2685 2x 2685 12800 30500
Gewicht motor (kg) 4.4 8.9 17.5 18.3 59.8 139
Gewicht accu (kg) 4.5 6.0 5.0 5.5 6.0 24 2x 24 149 256
Max. prop. snelheid (rpm) 1200 700 1200 1300 1400 2400

ePropulsion

Deze startup uit Hong Kong heeft haar producten de afgelopen jaren flink doorontwikkeld. Hoewel het volgens sommigen een regelrechte kopie van Torqeedo is, heeft ePropulsion een aantal voordelen. Zo is de motor in veel gevallen wat stiller. Ook zijn de ePropulsion modellen net wat goedkoper. Tenslotte is voor sommige booteigenaren de modelkeuze wat beter. ePropulsion heeft namelijk een 1kW (3pk) een 3kW (6pk) en een 6 kW (9.9 pk) uitvoering.

Lagoon Spirit Navy
1.0 3.0 6.0
Input power (W) 300 1000 3000 6000
Stuwkracht (W) 500 1650 3300
Statische stuwkracht (N) 111 294 1246
Max. overall efficiency (%) 50 55
Battery type Build-in External
Battery voltage (V) 22.2 40.7 48
Battery capacity (Wh) 333 1017 3042 2x 3042
Motor weight (kg) 1.5 9.8 26.8 28.8
Battery weight (kg) 2.5 8.8 31.5 2x 31.5
Max. prop. speed (rpm) 1800 1200 1800 1550

 Haswing Protruar

Met de Protruar serie laat Haswing zien dat het meer kan dan simpele fluistermotoren en boegmotoren maken. Er zijn momenteel vier Protruar modellen. Als een van de weinige merken hanteert Haswing ‘PK’ als aanduiding van de kracht van de motor.

Langdurig varen / Recreatie

In deze categorie staan hoofdzakelijk echte elektrische buitenboordmotoren. Deze zijn gemaakt om langere tijd mee te varen. Ze hebben goede koeling, sterkere spoelen en leveren over het algemeen meer kracht en snelheid. Daarnaast voegen we onder deze categorie ook een aantal zeer hoogwaardige fluistermotoren met traploze snelheidsregeling. Deze zijn origineel niet bedoeld voor langdurige vaart, maar leveren in de praktijk zulke goede prestaties dat we ze hier graag vermelden.

MotorLBSWattAmpère max.Voltage
Torqeedo Ultralight 4033340029.6
Torqeedo Travel 5034050029.6
Torqeedo Travel 100368100029.6
Torqeedo Travel 1003C68100029.6
ePropulsion Spirit 1.066
ePropulsion Navy 3.0
ePropulsion Navy 6.0
Haswing Protruar 1.0
Haswing Protruar 2.0
Haswing Protruar 3.0
Haswing Protruar 4.0
Minn Kota EO 1/212
Minn Kota EO 124
Minn Kota Endura Max12

Fluistermotor (spiegelmontage)

Op Elektrische-Motoren.nl vindt u alle fluistermotoren die wij getest en goed bevonden hebben. Er is een grote hoeveelheid namaakproducten en C-merken te koop. Hoewel u geluk kunt hebben, is echte goedkoop in de regel duurkoop. Wat betreft fluistermotoren staan wij achter de motoren van Minn Kota, Haswing, Rhino, Motorguide en Talamex.

     

Boegmotor (boegmontage)

     

Welke fluistermotor?

Op Elektrische-Motoren.nl vindt u alle fluistermotoren die wij getest en goed bevonden hebben. Er is een grote hoeveelheid namaakproducten en C-merken te koop. Hoewel u geluk kunt hebben, is echte goedkoop in de regel duurkoop. Wat betreft fluistermotoren staan wij achter de motoren van Minn Kota, Haswing, Rhino, Motorguide en Talamex.

Welke boegmotor?

De keuze voor een boegmotor is misschien wel ingewikkelder dan een hekmotor (fluistermotor/elektrische buitenboordmotor). Moderne boegmotoren zijn van veel meer technische snufjes voorzien dan andere motoren. De keuze voor een merk is juist weer gemakkelijker. De merken Minn Kota en Motorguide domineren de boegmotoren. Daarnaast heeft Haswing een klein aantal budgetmotoren.

De volgende features zijn mogelijk op de Minn Kota  / MotorGuide boegmotoren. Bepaal dus van tevoren wat u nodig heeft:

  • Advanced Corrosion Protection
  • AutoPilot
  • Accu-indicator
  • Bow-Guard Mount
  • Bluetooth
  • Composite Shaft
  • CoPilot
  • Digital Maximizer (Minn Kota) / Digital Motors (MotorGuide)
  • Directional Indicator
  • Heading Sensor
  • i-Pilot and i-Pilot Link
  • Lift Assist
  • PinPoint
  • GPS
  • Power Steering
  • Spot Lock with Jog
  • Steering Lock
  • Tilt Tiller
  • US2 Sonar
  • Weedless Propeller

Boegplaat

Boegmotoren worden vrijwel altijd los geleverd. Niet alle boegmotoren passen op alle boegplaten. Er zijn ook speciale ‘quick-release’ platen waarmee u de motor gemakkelijker monteert en demonteert. Weet u niet wat u nodig heeft, dan is de Minn Kota Boegplaat Gids handig. Deze is te vinden op onze documentatiepagina.

Wat betreft functionaliteit is er heel veel mogelijk. Stel uzelf eerst de vraag wat u echt van de boegmotor verwacht. Hoe wilt u dat de besturing geregeld wordt? Via een voetpedaal, afstandsbediening of allebei? Wilt u een motor met elektrische besturing of juist via kabelbesturing? Is een link met uw fishfinder noodzakelijk? En nog veel meer van dit soort vragen en antwoorden vindt u op onze boegmotor adviespagina.

Welke accu voor mijn elektromotor?

Allereerst moet u kijken of de motor een ge√Įntegreerde of een externe accu heeft. Als uw motor een geintegreerde accu heeft is deze in de ons bekende gevallen altijd bij de set inbegrepen. Voorbeelden hiervan zijn de Torqeedo Ultralight, Torqeedo Travel en ePropulsion Spirit motoren. U hoeft in dat geval geen losse accu aan te schaffen. Wel is het mogelijk een reserve-accu te kopen om uw vaartijd te verlengen. Bekijk ook eens onze aanbieding van een elektrische buitenboordmotor met een reserve-accu.¬†

Fluistermotoren en boegmotoren hebben altijd een externe accu nodig. Deze motoren werken in de meeste gevallen op 12 of 24 volt. Sommige zwaardere boegmotoren werken op 36 volt. Zwaardere elektrische buitenboordmotoren werken vaak op 48 volt.

Hoe stel ik het beste accupakket samen?

12 volt motor:¬†U heeft √©√©n 12 volt accu nodig. Dit kan een traditionele loodaccu, gelaccu een AGM accu of een lithium accu zijn. Verreweg de meest gekozen accu voor fluistermotoren is de VMF 105Ah semi-tractie accu. Het nadeel van de meeste lood, gel en AGM accu’s is het relatief hoge gewicht. Een goed alternatief is daarom lithium. Tegenover de hogere aanschafprijs van de accu staat een langere levensduur, een veelvoud van het aantal cycli, hogere celeffici√ęntie, constante spanning en vrijwel volledige ontlading. Bij regelmatig gebruik verdient een lithium accu zich in veel gevallen terug.¬†U sluit alle 12 volt accu’s direct op de motor aan of op de aansluitingen op de accubak.

24 volt: Fluistermotoren vanaf ongeveer 70 lbs stuwkracht werken op 24 volt. Het werkt hetzelfde als bij een 12 volt motor, alleen heeft u hier √©√©n 24 volt, twee 12 volt accu’s of bijvoorbeeld 4x 6volt accu’s nodig die in serie geschakeld zijn. Met loodaccu’s zit u in veel gevallen met twee accu’s aan boord. Dat geeft al een behoorlijk gewicht. Als de accu’s aan boord kunnen worden geladen of uw boot bij uw huis ligt waardoor u de accu’s niet ver hoeft te sjouwen is dit goed mogelijk. Als u van plan bent vaker de accu’s van boord te halen biedt ook hier een lithium accu uitkomst. Er is een aantal kwalitatief zeer goede 24 volt lithium accu’s verkrijgbaar. Onder andere de Torqeedo Power 26-104 en de Rebelcell 24V100 zijn geschikte 24 volt lithium accu’s.

36 volt en hoger:¬†Zelfde als bovenstaande alleen dan in een andere formatie: bijvoorbeeld driemaal een 12 volt accu voor een 36 volt elektromotor. 48 volt motoren worden ook wel gevoed door twee 24 volt units. Torqeedo heeft in 2018 zelfs √©√©n 48 volt accu-unit ge√Įntroduceerd.

Welke lader voor mijn accu?

Een geschikte acculader is cruciaal om uw accu een lange levensduur te geven. Wanneer de accu van hetzelfde merk is als de motor, zorg er dan voor dat de acculader er ook bij past. Kies bij een Torqeedo motor met een Torqeedo lithium accu dus een Torqeedo lithium lader. Het gebruik van een ander type lader kan de accu onherstelbaar beschadigen.

Voor motoren die geen accu van hetzelfde merk hebben, zoals de meeste fluistermotoren, geldt de volgende hoofdregel:

Een acculader moet niet te licht maar ook niet te krachtig zijn. Een acculader dient minimaal 6% en maximaal 18% van de accu-capaciteit (uitgedrukt in Ah) te hebben. Dus stel dat uw accu 100Ah heeft. Dan dient u een lader met een amperage van minimaal 6 en maximaal 18A te gebruiken.

Er is een groot aantal laders op 12 en 24 volt. Pas hier erg op met te goedkope laders. Een dure accu verdient een kwalitatief hoogwaardige acculader. Het merk CTEK maakt bijzonder goede acculaders voor lood/Gel/AGM accu’s. Bij de meeste lithium accu’s hoort een bijpassende lithium lader, bijvoorbeeld bij Torqeedo en Rebelcell accu’s. Laad nooit een lithium accu op met een ander type lader.

Lees meer tips voor accu-onderhoud en veiligheid.

Welke accessoires voor mijn elektromotor?

Naast een motor en een accu heeft u in theorie weinig nodig om te varen. Hieronder zullen we een aantal accessoires en toebehoren noemen die we u aanraden bij de motor aan te schaffen.

Accubak

Fluistermotoren hebben altijd in ieder geval één losse accu. Deze accu mag niet los in een open boot staan. Een accubak lost dit probleem op. Alternatief kunt u natuurlijk zelf de accu in de boot wegwerken. Er zijn zeer simpele accubakken verkrijgbaar waar de motorkabels onder de deksel door naar de accu gaan. Daarnaast zijn er geavanceerdere accubakken met een accu-meter, ingebouwde zekering, hoofdschakelaar, 12 volt stopcontacten voor andere apparatuur en

Zekering

Hoewel niet in alle gevallen vereist, is het nooit weg om een zekering tussen motor en accu te zetten. Bijvoorbeeld wanneer de schroef komt vast te zitten, maar de motor doordraait bestaat er gevaar op doorbranden. Een zekering zorgt in zo’n geval dat het circuit wordt onderbroken en de motor afslaat. Zo wordt eventuele schade voorkomen. Zekeringen komen in verschillende vormen en maten. Er bestaan accukabels met een ingebouwde houder voor een glaszekering. Dit is een vrij goedkope en simpele oplossing. Het nadeel is dat de zekering niet opnieuw kan worden gebruikt maar moet worden vervangen. Ten tweede zijn er losse ‘circuit breakers’ te koop. Onder andere Minn Kota produceert degelijke circuit onderbrekers. Deze worden vaak op een accupool gemonteerd. Tenslotte worden veel accubakken met ingebouwde circuit onderbrekers verkocht (zie hierboven).

Tassen en hoezen

Om uw motor mooi te houden heeft een aantal merken speciale tassensets gemaakt om uw motor, accu en toebehoren te beschermen. Torqeedo heeft een zeer fraaie set voor de Travel modellen. Ook Haswing verkoopt een draagtas die geschikt is voor de meeste fluistermotoren.

Reserve-schroef

Hoewel een elektrische buitenboordmotor of fluistermotor vrijwel onderhoudsvrij is, zien we vaak dat de schroef de zwakste schakel is. Deze propeller onder de boot heeft natuurlijk ook het meeste te verduren. Vissers en recreanten varen vaak in ondiep water. Een aanvaring met een steen is dan zo gebeurd. De aanschaf van een extra schroef is daarom geen overbodige luxe. Wij raden u aan deze schroef ook aan boord te hebben inclusief de sleutelset om de schroef te demonteren en te bevestigen. Bij de meeste fluistermotoren is dit een kwestie van de moer, eventueel de anode, de sluitring en de breekpen verwijderen.

Onderhoud elektrische buitenboordmotor en fluistermotor

Er zit weinig onderhoud aan een elektromotor. Een benzinemotor moet na de eerste aantal jaar ieder jaar een servicebeurt. Een fluistermotor of elektrische buitenboordmotor hoeft dit niet. Hierdoor bespaart u op termijn veel kosten. Uit de praktijk blijkt dat de meeste fluistermotoren in ieder geval tien jaar meegaan. Bij goedkopere fluistermotoren kan dit lager liggen. Van een topmerk als Minn Kota zien wij soms motoren van wel 30 jaar oud voorbijkomen. Wat kunt u eraan bijdragen om de motor zo lang mogelijk mee te laten gaan? Hieronder vindt u een aantal tips.

  • Spoel uw elektromotor altijd goed af. Dit geldt met name voor zoutwater motoren, maar ook vuilresten op zoetwater motoren kunnen de coating aantasten.
  • Bekijk na gebruik altijd goed of er niet in of tussen de propeller zit. Er kan wier of touw in de motor zitten zonder dat u het gemerkt heeft. Dit kan zorgen dat er water in de motor kan lopen.
  • Check of de hoofdmoer de propeller goed vastzet. Speling is hier volledig ongewenst.
  • Reinig en behandel een composieten schacht regelmatig met een siliconenspray op waterbasis. Ook kleine metalen gedeeltes van de motor kunt u hiermee behandelen.
  • Haal de motor na gebruik van de stroom. Laat de motor opgeborgen niet aan de accu gekoppeld.
  • Laat de accu(‘s) zoveel mogelijk opgeladen. Gebruik bij voorkeur een druppellader om de accu te onderhouden.

Advies voorbeelden

Voorbeeldadvies: elektromotor voor rubberboot. Lange vaartijd en redelijke snelheid vereist.

Vraag:

Ik ben op zoek naar een elektrische motor voor mijn rubberboot van 4 meter lang, 2 meter breed met aluminium vloer en opblaasbare kiel. De boot weegt 72 kg. Ik vaar met maximaal 4 personen. Totaalgewicht zonder motor is dus maximaal 400 kg exclusief motor en accu(‚Äės). Ik vaar alleen in zoet water. Ik wil gedurende 6 uur tussen rond de 6 km/u kunnen varen. Meerdere accu‚Äôs geen bezwaar. Het budget is maximaal 1000 euro. Wat kunt u mij voorstellen voor een complete set met motor, accu(‚Äės), accubak, bedrading, zekering en acculader?

Antwoord:

  • Als ik uw gegevens even ruim neem heeft u een motor met maximaal 50 √° 55 lbs stuwkracht nodig. Hoger is natuurlijk geen probleem, maar teveel zorgt voor onnodige verspilling van accu-capaciteit en zal niet tot hogere prestatie leiden.
  • Een Minn Kota Endura Max is dan een geschikte motor. Hiermee kunt u langere tijd aan een stuk door varen (met een motor uit de Minn Kota Endura C2 serie is dat bijvoorbeeld niet de bedoeling). Ook is deze motor traploos wat zorgt voor extra hoge effici√ęntie. Met √©√©n accu komt u al een heel eind. Om uw gewenste vaartijd te halen zou ik wel voor een extra 105ah semi-tractie accu gaan. Ik zou de¬†Minn Kota Endura Max 55¬†dan aanraden met een extra accu. Deze hebben we in een complete set aangeboden (zie¬†https://www.elektrische-motoren.nl/product/minn-kota-endura-max-55-lbs-fluistermotor-complete-set/ ). Inclusief extra accu komt u ruim binnen uw budget uit. Mocht het nodig zijn dan kan daar in een later stadium een extra accu aan worden toegevoegd.
  • Het enige wat voor uw budget moeilijker is, is het ‚Äútussen de 6 en 8 km/u‚ÄĚ kunnen varen. Met een dergelijke motor zult u ongeveer 6km/u en onder goede omstandigheden 7 km/u varen. Dit is echter wel in de hoogste stand, waardoor u moet rekenen op 1,5 uur vaartijd per accu. Vaar je echter iets minder hard dan gaat de vaartijd sterk omhoog.
  • De set wordt compleet geleverd inclusief alle bekabeling een accubak met ingebouwde zekering (circuit-onderbreker), 2x 105Ah semi-tractie accu en een 10A lader.

Lees hier meer adviesvoorbeelden.